قرص COVID-19 شرکت مرک خطر مرگ و بستری در بیمارستان را کاهش می دهد

2اکتبر 2021- شرکت داروسازی مرک در جهشی بالقوه در مبارزه جهانی با همه گیری اخیر، روز جمعه اعلام کرد که قرص آزمایشی اش بستری شدن و مرگ و میر را برای افراد مبتلا به  COVID-19به نصف کاهش می دهد.

اگر این داروی خوراکی توسط نهادهای نظارتی تصویب شود، اولین قرصی خواهد بود که برای درمان COVID-19بکار گرفته می شود و یک سلاح کاملاً جدید و آسان به زرادخانه ای مبارزه با این عفونت که در حال حاضر فقط شامل چندین نوع واکسن است، اضافه می کند.

این شرکت گفت به زودی از مقامات بهداشتی در ایالات متحده و سراسر جهان مجوز استفاده از این قرص را درخواست خواهد کرد. تصمیم سازمان غذا و داروی ایالات متحده می تواند ظرف چند هفته پس از آن اتخاذ شود، و اگر این دارو خوب عمل کند، می تواند به زودی و به سرعت توزیع شود.

سایر درمانهای COVID-19 که اکنون در ایالات متحده مجاز هستند، نیاز به تزریق IV یا تزریق زیر جلدی دارند. در مقابل، قرصی که در خانه می تواند مصرف شود، فشار بر بیمارستان ها را کاهش می دهد و همچنین می تواند به مهار شیوع بیماری در مناطق فقیرتر و دورافتاده ی جهان که به درمانهای تزریقی گرانتر دسترسی ندارند، کمک کند.

دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه وندربیلت که در این تحقیق شرکت نداشت، می گوید: این قرص به ما اجازه می دهد تا تعداد بسیار بیشتری از افراد را بطور سریع درمان کنیم، ما به کار متخصصان مرک اعتماد داریم، از سوی دیگر این دارو بسیار ارزان تر از درمانهای تزریقی است.

مرک و شرکت شریکشRidgeback Biotherapeutics ، اعلام کردند نتایج اولیه نشان می دهد میزان بستری و مرگ بیمارانی که داروی مولنوپیراویر(molnupiravir) را در مدت پنج روز از علائمCOVID-19  دریافت کرده اند، در مقایسه با افرادی که قرص دارونما را دریافت کردند، تقریباً به نصف کاهش یافته است.

این مطالعه 775 فرد بزرگسال مبتلا به COVID-19 خفیف تا متوسط ​​را که به دلیل مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری های قلبی در معرض خطر بالای بیماریهای شدید محسوب می شدند، مورد بررسی قرار داد. نتایج این تحقیق هنوز توسط داوران متخصص، خارج از گروه تحقیق(روش معمول برای بررسی تحقیقات پزشکی جدید)، بررسی نشده است.

در میان بیمارانی که مولنوپیراویر مصرف می کردند، 7.3 درصد در بیمارستان بستری شده یا در پایان 30 روز فوت کردند، آمار بستری یا مرگ درهمین مدت برای گروه دارونما، 14.1 درصد بود. به گفته مرک، پس از این دوره زمانی، هیچ مورد مرگی در بین افرادی که این دارو را دریافت کرده بودند، رخ نداد، در حالی که هشت نفر در گروه دارونما جان خود را از دست دادند.

نتایج آنقدر قوی بود که یک گروه مستقل از متخصصان پزشکی که بر آزمایش نظارت داشتند، توصیه کردند که آن را زودتر متوقف کنند.

مدیران شرکت گفتند که قصد دارند این یافته ها را در روزهای آینده به FDA ارائه دهند.

حتی با انتشار این خبر مبنی بر یک درمان جدید موثر، متخصصان بر اهمیت واکسن ها برای کنترل همه گیری تاکید کردند، زیرا آنها به جلوگیری از انتقال و همچنین کاهش شدت بیماری در افرادی که مبتلا می شوند، کمک می کند.

جف زینتس، هماهنگ کننده ویروس کرونا در کاخ سفید، گفت: واکسیناسیون استراتژی اصلی دولت برای کنترل همه گیری باقی می ماند. ما می خواهیم از عفونت ها جلوگیری کنیم، نه اینکه فقط منتظر درمان آنها در زمان بروز باشیم.

دکتر آنتونی فائوچی، مهمترین مرجع دولت در زمینه بیماریهای عفونی، نتایج حاصل از داروی مرک را "خبر بسیار خوب" نامید.

مرک داروی خود را فقط بر روی افرادی که واکسینه نشده بودند، مطالعه کرد. اما بازرسان FDA ممکن است مجوز آن را برای استفاده گسترده تر در بیماران واکسینه شده نیز در نظر بگیرند.

دکتر Andrew Pekosz، از دانشگاه جانز هاپکینز پیش بینی کرد واکسن ها و داروهای ضد ویروسی در نهایت با هم برای محافظت در برابر بدترین اثرات COVID-19 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دکتر Pekosz، متخصص ویروس شناسی، می گوید: این دارو نباید به عنوان جایگزین واکسیناسیون تلقی شود، این دو باید به عنوان دو استراتژی در نظر گرفته شوند که می توانند برای کاهش چشمگیر بیماری های شدید در کنار هم استفاده شوند.

بیماران چهار قرص مولنوپیراویر را دو بار در روز به مدت پنج روز مصرف می کنند. عوارض جانبی توسط هر دو گروه در آزمایش Merck گزارش شد، اما در افرادی که قرص دارونما دریافت کرده بودند، شایع تر بود. این شرکت نوع عوارض را مشخص نکرده است.

نتایج مطالعات قبلی نشان داد این دارو برای بیمارانی که با بیماری شدید در بیمارستان بستری شده بودند، مناسب نبود. این امر تعجب آور نیست، زیرا داروهای ضد ویروسی زمانی بیشتر تاثیر را دارند که قبل از گسترش ویروس در بدن استفاده شوند.

ایالات متحده یک داروی ضد ویروسی به نام رمدسیویر را برای COVID-19 تصویب کرده و اجازه استفاده اضطراری از سه درمان آنتی بادی را که به سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کمک می کنند، داده است. اما همه ی این داروها گران هستند و باید از طریق IV یا تزریق در بیمارستان ها یا کلینیک ها تجویز شوند، و منابع موجود با اوج گیری موج نوع دلتا با کمبود مواجه خواهد شد.

مطالعات نشان داده است که داروهای مبتنی بر آنتی بادی هنگامی که به بیماران پرخطر داده می شود، بستری شدن و مرگ را تا 70 درصد کاهش می دهد، یعنی تقریبا 20 درصد بیشتر از قرص مرک؛ اما با توجه به ماهیت اولیه ی داده های مرک، کارشناسان در مورد مقایسه ی نتایج این دو هشدار دادند.

کارشناسان بهداشتی، از جمله فائوچی، مدتهاست که خواهان قرص مناسبی هستند که بیماران بتوانند هنگام ظاهر شدن علائم COVID-19 مصرف کنند، همانطور که تامی­فلو برای کمک به بهبود سریع آنفولانزا تجویز می شود.

مانند سایر داروهای ضد ویروسی، قرص مرک با ایجاد اختلال در توانایی ویروس در کپی کردن کد ژنتیکی و تولید مثل خود، عمل می کند.

دولت آمریکا متعهد شده است که قرص کافی برای درمان 1.7 میلیون نفر را خریداری کند، با این فرض که FDA مجوز استفاده از این دارو صادر کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-10-merck-covid-pill-death-hospitalization.html